Friday, 6 May 2011

semalam di Pantai Pasir Lanun,Mersing.

As-Salam semua.....
huhu....penat sungguh rasa badan .....atekk! nak ceriter kat kekawan semua yang pada 5 dan 6 hb atekk! dan semua pelajar pra-diploma UTHM telah mengikuti satu program yang di adakan pada penghujung pertemuan dengan kekawan semua...
program ini di beri nama program Kem Jatidiri....
penat tau kekawan....
tapi sangat menyeronokan..
'tambah pulak nie merupakan first time la atekk! ikot program yang cm tu....
kiteorang semua bertolak pada jam 8.00 pg...pastu sarapan kat jentayu....atekk! just makan mee hoon je pagi tu...sebab atekk! tau perjalanan yang akan di lalui agak mencabar la....sebelum atekk muntah2...baik tak makan bende yang pelik2....
kiteorang sampai sane dalam kol 10.00 pg....di sambut oleh kem komanden...yang agak garang tapi baik la....
die arah kiteorang cm tentera....sebenarnya atekk! tak kesah pon.....lantak la die nak cakap pe....
pastu program berjalan cm biase....
kiteorang di beri tugasan amanah sama seperti kem motivasi lain...iaitu menjaga sebiji telor ayam....
hmm.....nasib baik atekk1 punya telur ayam tak pecah sampai penghujung program...
kalau tak kene bawak batu la jawabnya....
petang kite ade aktiviti membina istana pasir....best giler!! ah!!,,...
ade satu pengalaman baru yang atekk! tak boleh lupakan ialah  kiteorang solat jemaah kat tepi pantai....
memang takjub.....seronok sangat...
lpas solat hujan turun .....aktiviti yang dirancang iaitu berjalan malam di dalam hutan....
mase first dengar,,,macam takut...tapi bile dah masuk hutan hilang rase takut tu....
atekk! dan kumpulan atekk merupakan kumpulan ke dua di lepaskan....kiteorang pon gerak masuk la ke dalam hutan...setelah melalui beberapa halangan....ade satu hal yang atekk! tak boleh lupa....iaitu kumpulan atekk! tersalah jalan dan sesat....syukur kepada Allah kerana semuanya kembali selamat....
ianya berlaku apabila kami menuruni sebuah cenuram yang sangat2 bahaya.....ye la dalam gelap..tak nampak petunjuk yang di sediakan....
bila dah separuh jalan turun curam tu.....baru sedar yang bawah curam tu laut......kiteorang kembali ke jalan asal...sampai kat atas...kem komanden da ada.....abis satu kmpulan kene marah.....
perjalanan di teruskan sampai check point last....kiteorang di beri briefing cara mengurus jenazah....bg atekk! ia da biase da bg atekk! sbb kat kampung atekk! biase mengurus jenazah....
so da tau la serba sedikit pengurusan jenazah....
dengan keadaan ngantuk tahap gaban....kiteorang di beri ceramah.....
jam menunjukkan kol 3.00 pg....kiteorang kene tido dewan.....samapi kol 5.30 pg...kem komanden da arahkan siap untuk solat subuh....pergh!!! taknak penat plak kan.....sabar je la....yang paling kesian kawan atekk!..qutai dan kumpulannya yang baru sampai..tak sempat rehat da kene siap2.....
lepas solat....kem komanden arahkan untuk ambil masa rehat...
masa tu bersyukur sangat dengan Allah sebab dapat rehat....
atekk! pon ambil la kesempatan tido jap...kongsi katil ngan qutai n qaiyum....
kol 8.00...kem komanden arahkan kumpul kat dewan untuk majlis seterusnya....
mata memang berat...tengok katil ngan bantal melambai2......gagahkan diri juga pegi dewan....lepas sarapan dengar ceramah ngan kem komanden...ramai la jugak yang tertido......penat la katekan....satu malam dalam hutan melalui denai.curam,cerun,paya,lurah,dan rintangan yang pelbagai....
pastu ade program penutupan....kat dalam kepala ingat kat TSN je.....
pastu dalam kol 10.30 kiteorang pon bertolak balik.......
pengalaman yang menyeronokkan.....
hebatt!!!!
k tu je dulu cerita atekk! kat Pantai Pasir Lanun....
as-salam...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...