Wednesday, 31 August 2011

ucapan rasmi KHAIRUL AZWA SYAFIQ.


Alhamdullillah bersyukur kita ke hadrat Allah swt ker diberi kesempatan,ruang dan peluang untuk hidup dan menghirup udara di bumi Allah ini...
 saya Khairul azwa syafiq bin mhd sumandi dayat(atekk)....ingin mengucapkan 

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN

DAN

SALAM KEMERDEKAAN KE 54.


kepada semua pembaca blog saya....
saya juga memohon maaf kepada semual Ahli keluarga saya, kerabat-kerabat utama saya,sahabat-sahabat saya dan kawan-kawan saya jika selama ini ada ketelanjuran, kekhilafan dan kesilapan yang menyakitkan hati dan sanubari saudara semua...maaf sahaja yang mampu dipinta dari pihak saya...
semoga kita bertemu lagi di ramadhan yang akan datang.
sekian sahaja dari saya 
assalamualaikum wbt,


Saturday, 20 August 2011

Program cahaya ramadhan KK Tun Syed Nasir UTHM.


ASSALAMUALAIKUM SEMUA......
Alhamdullillah.....
hari nie atekk! akan menceritakan pengalaman atekk! menyertai program Cahaya ramadhan anjuran Kolej Kediaman Tun Syed Nasir ....iaitu kolej kediaman atekk! di UTHM nie....program di adakan di
 Kampung Sungai Dulang Darat,Rengit,Batu Pahat.




hahahaha...kawasan masyarakat jawa......hehehehe.
program nie sebenarnya terbuka kepada semua student KKTSN...tapi cuma beberapa je yang berminat ikot.....
biasela...bende baik susah nak suruh buat...tapi suruh je pergi BP MALL tuh tengok wayang.....berduyun yang nak ikot...huhuhu....sikap manusia sekarang....
so atekk! antara insan terpilih mengikuti program nie....(cam baik sangat jewp...hahaha.)...
pagi tu memang kelam kabut...mane taknye....dah la tak sahur...pastu pas solat subuh leh tido balik....
sedar-sedar....dah ade orang umum suruh kumpul depan bilik gerakkan....dengan kadar maksima pergi la mandi ngan bersiap....bekal baju pon main sumbat je dalam beg.....huhuhu
then..sampai la kat tempat menunggu bas......cam ape je kan....bas gerak lama lagi....ramai lagi rupenyer yang lom sampai.....sabar je lah.......(tu lah...len kali jangan leceh.....kan dah kene...hehehehe)..
bas bergerak kol lapan lebih sikit je......sebab tempat yang di tuju tuh tak la jauh sangat...lagi pon atekk! da selalu jugak la lalu tempat tu.....apakala bas da bergerak.....so apelagi.
..sambung tido.....(gara2 FB sampai pagi....)...hahahahaa
setelah perjalanan beberapa minit...maka sampailah di tempat  yang hendak di tuju...
sampai di sana....takde la sambutan yang dahsyat....sbb orang kampong ramai lom datang....pusat aktiviti ialah Masjid Jamek AL-Husna...K.Sg.Dulang Darat.....sepertinya masjid tu baru di bina....cantik dan bersih...beberapa khemah telah siap di pasang untuk program nie.....
so first step ialah briefing bout this program...pelajar2 di beri kepada beberapa kumpulan...untuk program gotong-royong...ade 3 port yang menjadi spot kali nie....iaitu dataran kampung,tanah perkuburan dan masjid.
atekk! memilih untuk pergi ke tanah perkuburan islam........
sebelum berpecah...kami semua sempat mengambil gambar kenangan di depan masjid bersama imam dan orang2 kanan nye......hemmm...

setibanya di tanah perkuburan....atekk! lihat...kawasan tuh baru di bersih kan menggunakan jentolak...sebab banyak pokok dah tumbang dan di bersihkan......so kerje kiteorang pon tak la banyak.....
di bantu oleh imam sendiri dan AJK nye....kami diberi taklimat serba sedikit mengenai kawasan kubur tuh...kawasan tu memang luas...memandangkan penduduk kampung pon ramai.....terdapat kawasan kubur lama yang hilang nisan atau tanda....jadi beliau berpesan agar berhati-hati agar tidak terlangkah kubur orang.....hehehe
tugas utama ialah mengecat kepok dan nisan...serta membersihkan semak sekeliling kubur......
so atekk! mengambil option untuk mengecat kepok dan nesan.....
setelah peralatan di agihkan....ketorang pon memulakan la kerja.....sampai pukul 10.30....baru  berhenti...
setelah mengaminkan doa yang di ketuai imam kami pun pulang ke masjid...untuk berehat(tido sebenarnye...)









setelah penat begotong-royong...kami semua mangambil sedikit masa untuk berehat...sementara orang kampung sedang busy menyiapkan juadah berbuka puasa.....
setelah masuk waktu zohor....semua bersiap dan berwudhuk untuk solat dan aktiviti tadarus Al-Quran...
sampai la waktu asar...baru tadarus selesai...
selepas solat asar...aktivitinye ialah majlis khatam Quran......di ketuai oleh ustaz shahril....




sementara menunggu waktu berbuka puasa....isian slot seterusnya ialah tazkirah....di sampaikan oleh ustaz tempatan......best la jugak.....die ustaz jawa...so bagi atekk! dah biase la kalau penceramah cakap jawa dalam ceramah nye.....hahahahahahahaha
waktu berbuka semakin hampir.....ketibaan para tetamu kehormat untuk majlis berbuka puasa....antaranya ADUN kawasan rengit iaitu YB Ayub...
penghulu....
pak naib.....
wakil uthm ialah Prof Amir Hashim...
dan pengerak masjid dun rengit dan penceramah terkenal di kawasan Batu Pahat ialah Ustaz Bandi.





apabila waktu berbuka menghampiri masanya....
kami semua bersedia di meja makan....untuk yang pertama kuih-muih je dan jurma....selepas solat maghrib barulah jamuan berat diadakan....
selesai solat maghrib....kiteorang pon makan la makanan yang di sediakan....iaitu 
gulai kawah batang pinang....
daging lembu masak kicap....
ayam goreng...
dan beberapa lauk lain yang tidak dapat dikenal pasti...hehehehehehehe
air palk dieorang bagi air oren sirap....wah.....mantop sehhh!!!.....
hjhehehehehehehe
untuk mengcoverline...makan sikit je.....hehehehehe...
actually persedian nak solat taraweh...takleh makan bebanyak.....hemmm....
setelah siap makan solat isyak didirikan dan menjalankan solat terawih...
memang best......'walaupon sedikit berbeza dari kampung atekk! dan uthm.....
tapi memang best.....dan 23 rakaat tarawih beserta witir pon siap didirikan.....
mengikut comment dari rakan2 atekk! yang tak pernah buat 20 rakatt....dieorang kata memenatkan dan ramai yang buat 8 rakaat je...sebab imam laju sangat,,...hehehehehe
setelah siap solat terawih....didadakan pula majlis penutup yang ringkas....dan bertukar-tukar cenderamata.....
...aktiviti seterusnya ialah moreh...(in javanese called puluran...hehehe)....
masakan yang di sediakan ialah sup tulang....wah...memang best.......
sebelum pulang....kami bersalaman dan mengucapkan terimakasih kepada penduduk setempat dan merekamemberikan buah tangan..iaitu makanan untuk sahur...hehehehe...
apapon nak ucapla 
TERIMA KASIH SEMUA!!!!
kerana kerjasama yang erat dan padu dari penduduk kampung dan student2 hingga program ni berjaya.....

pada pendapat atekk! program nie sangat bagus...kerana dapat mengerat kan hubungan UTHM dan masyarakat sekitar....ramai lagi sebenarnya penduduk sekitar Batu Pahat tidak mengenali UTHM dengan baik....Yang lebih malang ade yang masih memanggil UTHM nie dengan nama ITTHO(1996)dan KUITTHO(2000)....mereka masih tidak mengetahui bahawa UTHM telah diiktiraf universiti sepenuhnya.....
kebaikan yang kedua ialah...dapat mengeratkan hubungan silaturrahim antara penghuni kolej kediaman bersama AJK dan staff kolej....kerana terdapat beberapa pelajar yang atekk! sendiri tidak pernah lihat sebelumnie...mengikuti program nie....dengan adanya program sebegini...maka atekk! secara peribadinya dapat mengenali rakan baru dan mengenali mereka dengan lebih rapat.....alhamdullillah...
itulah saja coretan kali ini.....
di bawah nie atekk! ada sisipkan beberapa gambar kenangan dan perjalanan majlis.....
















Friday, 12 August 2011

Parit Raja oh! Parit Raja....

assalammualaikum semua...

pada hari ini...atekk! nak bercerita tentang pengalaman atekk! menjalani ibadah puasa tanpa family.buat pertama kalinya dalam hidup atekk! atek berpuasa tanpa kehadiran keluarga yang di cintai.yang ada hanya rakan2 yang sudi mengantikan keluarga...sedih tak.....???....sedih kan.....hemm...apapon ia akan menjadi satu pengalaman yang menyeronokkan bagi diri atekk!!...berpuasa di UTHM nie tak susah...kerana banyak kemudahan yang di sediakan...kalau waktu berbuka tu pasti akan ada jamuan berbuka puasa di Masjid UTHM...free....setiap hari...kalau yang taknak ke masjid...UTHM ade gak sediakan bas ke bazzar ramadhan di Town Parit Raja....memang kebiasaan di parit raja menjelang ramadhan ,pasti akan ada bazzar dan expo jualan....dari satu ramadhan sampai la pagi syawal nnty..kalau expo tuh kekadang sampai habis syawal baru tutup....best sangat...setiap tahun parit raja akan menjadi town yang paling busy menjelang Aidilfitri.....setiap tahun perkara yang sama terjadi...best3....kalau kekawan nak merasainya..try la datang Pt.Raja nnti...dari kuih raya sampai ke baju raya...semua da....di jamin terbaik dari Parit raja....haaaa....sebab tu la nama post nie Parit Raja oh Parit Raja...sebab atekk! akan bercerita pasal parit raja....

Mengikut orang tua-tua yang dah tua....parit raja di ambil nama sempena satu peristiwa iaitu...ketika kawasan ini baru di buka,mereka menjalankan pertanian tradisional...tetapi mereka di hantui masalah banjir kerana kedudukan geografinya yang rendah(even sampai hari nie pon selalu banjir)....oleh itu penduduk kampung mengambil inisiatif membina parit secara bergotong-royong.secara kebetulan Duli Yang Maha Mulia Sir Ibrahim ibni Almarhum Sultan Abu Bakar...melalui kawasan itu bersama rombongannya.Baginda dalam perjalanan menuju ke Muar.ketika melalui kawasan itu...baginda tertarik dengan apa yang di lakukan oleh penduduk setempat.Beliau sendiri telah keluar dari kereta dan menemui rakyat jelata.beliau diperkenalkan kepada Tuan Haji Nawawi iaitu ketua kampung yang telah di lantik.Dan Baginda sendiri telah berkenan mencemar duli turut serta dalam kerja pengalian parit itu.sebelum baginda berangkat pulang...beliau sempat menyampaikan sumbangan kepada penduduk setempat dan wang tunai sebanyak RM 270.00 kepada penduduk kampung.setelah itu penduduk kampung telah sepakat mengadakan kenduri doa selamat bersempena keberangkatan duli ke kawasan itu dan memberikan sumbangan kepada mereka...setelah itu penduduk kampung sepakat menamakan kawasan itu sebagai PARIT RAJA...mengantikan nama asal nya iaitu Kampung Haji Nawawi...sejak itu Parit raja berkembang pesat dari segi Ekonomi dan masyarakat.kini parit raja menjadi kawasan perindustrian terpenting di Batu pahat selepas Seri Gading.Parit raja juga semakin terkenal dengan kewujudan sebuah IPTA iaitu Universiti Tun Hissein Onn Malaysia dan Kolej Kemahiran Tinggi MARA.pelbagai peningkatan infrastruktur dan kemudahan di sediakan saban hari, rangkain jalan raya yang baik, kedudukan bandar yang tersusun,kemudahan awam yang baik.dan ekonomi yang sangat pesat.Parit raja akan menjadi pusat tumpuan pada masa akan datang.

Atekk di besarkan di kawasan Parit raja.jadi banyak yang atekk! tahu tentang Parit raja.kalau nakkan kerepek datang saja ke Kampung rangkaian Parit Lapis Bahru(Kerepek e-din) atau ke Parit Tengah (Perniagaan Miskiah Kassim)...kalau nak makan cendol singgah di Kedai cendol ejay di jalan Parit raja Darat.kalau anda nak merasa masakkan tempatan seperti nasi ambang,soto,dan nasi baryani,datang lah ke Kompleks Niaga Parit Raja....hhaaaa.....banyakkan yang atekk! tahu tempat menarik di parit raja nie....hahaha
k lah sampai di sini saja lah dulu post kali nie....sebenrnya tengah blur tak tau nak post apa....so post je lah pasal tempat sendiri.


Tuesday, 9 August 2011

SAMBUTAN HARI KEPUTERAAN KE-18 with my friends.

Assalamualaikum semua.....
apa khabar.???....
sihat???
puasa tak????
hhahahahaha
rasanya dah lama atekk! tak update blog atekk! yang nie.....
hari nie atekk! nak update pasal sambutan hari keputeraan atekk! yang ke 18 edisi ke 2 pada 29 julai 2011....
ha ke 2..?????
hahahahahahahahaha
atekk! punya bufday party ade 2 edisi....
first hanya untuk family jewp.....orang lain tak boleh datang....
hahahahahaha
yang ke 2 nie untuk kekawan atekk! dan kerabat2 terdekat....

alhamdullillah majlis diadakan di 

restoran Pizza hut BP MALL......
bersama rakan2 atekk!....iaitu...
nurasreen ,tasha al-humaira,fatin haniyyah,amri aziz,qai qaiyum,rafiq hazman with the makcik.....
actually majlis nie dirancang lama dah...
tapi diadakan lambat sebab menanti kepulangan secret keeper atekk! yang belajar di Sarawak pulang ke semenanjung.....sebabtu diadakan lewat dari tarikh hari lahir atekk!....
happy sangat masa hari tu....
ye la...dapat kawan jumpa kawan atekk! yang dah lama tak jumpe.....
tapi ade yang menyedihkan atekk! iaitu....kawan terbaik atekk! tak dapat datang sbb die tak cuti
sedih sejuta kali sedih exponent sejuta..
Muhd Qutaibah Abdul Aziz.
so gembira tahap biasa2 je la....
lepas makan pizza dan kek....
atekk! dan kekawan semua pegi main bowling...
tapi atekk! tak main...sbb takde mood....
so temgok je la kekawan atekk! main...
kemenangan berpihak kepada Shawari amri....
kedua asreen dan ketiga Qai qaiyum
apapon...hope semua enjoy....
pas jejalan kat situ...
atekk! pon mengucapkan selamat tinggal kepada Asreen yang akan bertolak balik ke sarawak pada hari ahad....
atekk! pon balik la dengan amri aziz menaiki kereta rafiq....
hahahahaha
kecik2 da bawak kereta..... hehhehe
atekk! tak la nak cakap banyak sangat....
just di sini atekk nak ucap 
TERIMA KASIH 
kepada kekawan yang sudi datang majlis tuh...
dan tak lupa kepada 
asreen,tasha,n fatin yang bagi hadiah....
like sesangat hadiah tu....
thanks a lot...
kat sini ade sikit gambar kenangan masa majlis tuh.....enjoy it:

















































LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...