Saturday, 20 August 2011

Program cahaya ramadhan KK Tun Syed Nasir UTHM.


ASSALAMUALAIKUM SEMUA......
Alhamdullillah.....
hari nie atekk! akan menceritakan pengalaman atekk! menyertai program Cahaya ramadhan anjuran Kolej Kediaman Tun Syed Nasir ....iaitu kolej kediaman atekk! di UTHM nie....program di adakan di
 Kampung Sungai Dulang Darat,Rengit,Batu Pahat.




hahahaha...kawasan masyarakat jawa......hehehehe.
program nie sebenarnya terbuka kepada semua student KKTSN...tapi cuma beberapa je yang berminat ikot.....
biasela...bende baik susah nak suruh buat...tapi suruh je pergi BP MALL tuh tengok wayang.....berduyun yang nak ikot...huhuhu....sikap manusia sekarang....
so atekk! antara insan terpilih mengikuti program nie....(cam baik sangat jewp...hahaha.)...
pagi tu memang kelam kabut...mane taknye....dah la tak sahur...pastu pas solat subuh leh tido balik....
sedar-sedar....dah ade orang umum suruh kumpul depan bilik gerakkan....dengan kadar maksima pergi la mandi ngan bersiap....bekal baju pon main sumbat je dalam beg.....huhuhu
then..sampai la kat tempat menunggu bas......cam ape je kan....bas gerak lama lagi....ramai lagi rupenyer yang lom sampai.....sabar je lah.......(tu lah...len kali jangan leceh.....kan dah kene...hehehehe)..
bas bergerak kol lapan lebih sikit je......sebab tempat yang di tuju tuh tak la jauh sangat...lagi pon atekk! da selalu jugak la lalu tempat tu.....apakala bas da bergerak.....so apelagi.
..sambung tido.....(gara2 FB sampai pagi....)...hahahahaa
setelah perjalanan beberapa minit...maka sampailah di tempat  yang hendak di tuju...
sampai di sana....takde la sambutan yang dahsyat....sbb orang kampong ramai lom datang....pusat aktiviti ialah Masjid Jamek AL-Husna...K.Sg.Dulang Darat.....sepertinya masjid tu baru di bina....cantik dan bersih...beberapa khemah telah siap di pasang untuk program nie.....
so first step ialah briefing bout this program...pelajar2 di beri kepada beberapa kumpulan...untuk program gotong-royong...ade 3 port yang menjadi spot kali nie....iaitu dataran kampung,tanah perkuburan dan masjid.
atekk! memilih untuk pergi ke tanah perkuburan islam........
sebelum berpecah...kami semua sempat mengambil gambar kenangan di depan masjid bersama imam dan orang2 kanan nye......hemmm...

setibanya di tanah perkuburan....atekk! lihat...kawasan tuh baru di bersih kan menggunakan jentolak...sebab banyak pokok dah tumbang dan di bersihkan......so kerje kiteorang pon tak la banyak.....
di bantu oleh imam sendiri dan AJK nye....kami diberi taklimat serba sedikit mengenai kawasan kubur tuh...kawasan tu memang luas...memandangkan penduduk kampung pon ramai.....terdapat kawasan kubur lama yang hilang nisan atau tanda....jadi beliau berpesan agar berhati-hati agar tidak terlangkah kubur orang.....hehehe
tugas utama ialah mengecat kepok dan nisan...serta membersihkan semak sekeliling kubur......
so atekk! mengambil option untuk mengecat kepok dan nesan.....
setelah peralatan di agihkan....ketorang pon memulakan la kerja.....sampai pukul 10.30....baru  berhenti...
setelah mengaminkan doa yang di ketuai imam kami pun pulang ke masjid...untuk berehat(tido sebenarnye...)









setelah penat begotong-royong...kami semua mangambil sedikit masa untuk berehat...sementara orang kampung sedang busy menyiapkan juadah berbuka puasa.....
setelah masuk waktu zohor....semua bersiap dan berwudhuk untuk solat dan aktiviti tadarus Al-Quran...
sampai la waktu asar...baru tadarus selesai...
selepas solat asar...aktivitinye ialah majlis khatam Quran......di ketuai oleh ustaz shahril....




sementara menunggu waktu berbuka puasa....isian slot seterusnya ialah tazkirah....di sampaikan oleh ustaz tempatan......best la jugak.....die ustaz jawa...so bagi atekk! dah biase la kalau penceramah cakap jawa dalam ceramah nye.....hahahahahahahaha
waktu berbuka semakin hampir.....ketibaan para tetamu kehormat untuk majlis berbuka puasa....antaranya ADUN kawasan rengit iaitu YB Ayub...
penghulu....
pak naib.....
wakil uthm ialah Prof Amir Hashim...
dan pengerak masjid dun rengit dan penceramah terkenal di kawasan Batu Pahat ialah Ustaz Bandi.





apabila waktu berbuka menghampiri masanya....
kami semua bersedia di meja makan....untuk yang pertama kuih-muih je dan jurma....selepas solat maghrib barulah jamuan berat diadakan....
selesai solat maghrib....kiteorang pon makan la makanan yang di sediakan....iaitu 
gulai kawah batang pinang....
daging lembu masak kicap....
ayam goreng...
dan beberapa lauk lain yang tidak dapat dikenal pasti...hehehehehehehe
air palk dieorang bagi air oren sirap....wah.....mantop sehhh!!!.....
hjhehehehehehehe
untuk mengcoverline...makan sikit je.....hehehehehe...
actually persedian nak solat taraweh...takleh makan bebanyak.....hemmm....
setelah siap makan solat isyak didirikan dan menjalankan solat terawih...
memang best......'walaupon sedikit berbeza dari kampung atekk! dan uthm.....
tapi memang best.....dan 23 rakaat tarawih beserta witir pon siap didirikan.....
mengikut comment dari rakan2 atekk! yang tak pernah buat 20 rakatt....dieorang kata memenatkan dan ramai yang buat 8 rakaat je...sebab imam laju sangat,,...hehehehehe
setelah siap solat terawih....didadakan pula majlis penutup yang ringkas....dan bertukar-tukar cenderamata.....
...aktiviti seterusnya ialah moreh...(in javanese called puluran...hehehe)....
masakan yang di sediakan ialah sup tulang....wah...memang best.......
sebelum pulang....kami bersalaman dan mengucapkan terimakasih kepada penduduk setempat dan merekamemberikan buah tangan..iaitu makanan untuk sahur...hehehehe...
apapon nak ucapla 
TERIMA KASIH SEMUA!!!!
kerana kerjasama yang erat dan padu dari penduduk kampung dan student2 hingga program ni berjaya.....

pada pendapat atekk! program nie sangat bagus...kerana dapat mengerat kan hubungan UTHM dan masyarakat sekitar....ramai lagi sebenarnya penduduk sekitar Batu Pahat tidak mengenali UTHM dengan baik....Yang lebih malang ade yang masih memanggil UTHM nie dengan nama ITTHO(1996)dan KUITTHO(2000)....mereka masih tidak mengetahui bahawa UTHM telah diiktiraf universiti sepenuhnya.....
kebaikan yang kedua ialah...dapat mengeratkan hubungan silaturrahim antara penghuni kolej kediaman bersama AJK dan staff kolej....kerana terdapat beberapa pelajar yang atekk! sendiri tidak pernah lihat sebelumnie...mengikuti program nie....dengan adanya program sebegini...maka atekk! secara peribadinya dapat mengenali rakan baru dan mengenali mereka dengan lebih rapat.....alhamdullillah...
itulah saja coretan kali ini.....
di bawah nie atekk! ada sisipkan beberapa gambar kenangan dan perjalanan majlis.....
















1 comment:

  1. Salam...
    Waaa tahniah la Abg Azwa,,,bangga pulak tgk anak buah pak lang ni, tetiba jer dah jadi bloggers yang sangat outstanding, cepat sangat rasanya masa berlalu, Pak lang rasa abg masih cam zaman kanak2 je lagi hahahaha. Keep it up...and bravo dude!!! may allah SWT bless you...anak Wak Yem and Cek U

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...