Thursday, 8 September 2011

pengalaman hari raya 1432 H/2011....


as-salam semua.....
alhamdullillah...sedar tak sedar kita telah pon berada di bulan syawal....bulan selepas Ramadhan al-Mubarak.
kalau dah sampai bulan syawal tu, maksudnye...Hari Raya Aidilfitri....
haa......tu lah yang atekk! nak kongsikan bersama sidang semia mengenai pengalaman atekk! menyambut hari raya tahun nie...
pada tahun....keluarga atekk! telah memutuskan sambutan hari raya akan diadakan di rumah nenek atekk! di negeri Perlis Darul Sunnah.iaitu negeri asal mama atekk!...
betapa gembiranya hati mendengar bahawa akan pulang ke kampung...terbayang la di mata nie pemandangan sawah yang luas terbentang....sangat menyeronokkan.....apapun...ade yang tak mengembirakan..iaitu...sambutan raya aidilfitri akan di sambut di sana....sepanjang pengalaman atekk! dari kecil...beraya di negeri2 utara semenanjung nie tak seronok dan tak meriah...berbanding di negeri Johor.tetapi...sambutan hari raya aidil adha sangat meriah di sana berbanding Johor.
jadi.....bagi adik2 atekk! ia satu yang kurang menyeronokkan.....tambahan pula rumah nenda atekk! itu berada di tengah bandar Kangar, beraya di bandar ...faham2 saja lah....
pada hari sabtu 27 ramadhan....setelah semua persiapan telah disediakan...atekk! dan kelaurga pon bertolak pulang ke kampung sekitar jam 4.00 pagi...kemudian kami berhenti bersahur dan solat subuh di perhentian Pagoh. dan menyambung semula perjalanan perjalanan pada hari itu sangat menguji kesabaran sebagai seseorang yang sedang berpuasa....cuaca sangat panas dan memenatkan...tetapi menyeronokkan...
setelah menempuh perjalanan yang panjang...sekitar jam 6.00 petang kami semua sampai di Alor Setar, Kedah.masih ada lagi perjalanan yang perlu di tempuh untuk sampai ke Kangar. alangkah malang...jalan yang sesak melambatkan pergerakkan...di tambah pula cuaca hujan lebat menjelang waktu berbuka...
di sepanjang jalan...penuh dengan saujana sawah terbentang, kehijaun yang menenangkan dan baazar ramadhan yang mengiurkan..hehehehe....sekitar jam 7.00 petang...kami sekeluarga pun sampai di Kangar...sebelum ke rumah nenda atekk! yang tercinta....kami sempat singgah di baazar ramadhan yang paling best dalam negeri Perlis nie...iaitu Bazzar Ramadhan Stadium Negeri....baazar ramadhan tu sangat besar meliputi sekitar keliling stadium tuh...perghh!!!!....gempak gile ah......tapi pada hari tu atekk! tak turun kereta pon....hehehe...duduk tunggu je dalam kereta sebab hujan lebat dan badan dah letih sehari duduk dalam kerete....kat kepala nie fikir nak mandi je sampai rumah nnti...
setelah tu...baru lah bergerak ke rumah nenda atekk! di NO.11,lorong 4,taman bunga seroja,jalan padang katong,01000,kangar perlis....hahahah...alamat penuh uh....sampai je...kelibat nenda atekk! dah kelihatan...sudah menunggu lama depan pintu....hahaha...setelah bersalaman melepaskan rindu...atekk! dan adik2 pon angkat la barang masuk ke rumah....memacam yang mama atekk! bawa untuk nenda atekk!...dari baju...sampai ke kuih raya....hemm....banyak betul....
setelah berehat dan mandi....waktu berbuka telah tiba....maka...kami sekeluarga pon berbuka bersama....menu istimewa yang jarang jumpa di Johor ialah popia basah...memang sedap....selain tuh..nenek atekk masak gulai udang ngan daging bakar...pergh!!...memang my favourite....
malam tu tak buat apa sangat...atekk! cuma layan FB je kat dalam bilik....mama atekk! and nenda atekk1 sibuk buat ketupat palas...persiapan raya....malam tuh..atekk! tido awal...sebab penat sangat kowt~~~...
esok entah tak tau nak buat apa......
second day kat sana....atekk! just bantu mama atekk! with my uncle asy....bersihkan rumah...pasang langsir...buang habuk...sapu rumah...mop lantai....dsbnya....
memang penat...puasa kan...tapi kemeriahan raya tu semakin terasa,...tambahan satu hari tu dengar lagu raya je....hahahaha...memang seronok....
bila waktu berbuka sampai...kami pun berbuka beramai-ramai....bersama nenda atekk!..my uncle asy..uncle syaher,,dan paklang atekk! bersama keluarganya yang sampai pada petang tuh dari Jitra Kedah. lepas berbuka....atekk! pon main la bunga api...erkk!!...bukan bunga api yg kecik tuh...bunga api merdeka la.....hehehe....main dengan penuh tertib....bagi mengelakkan perkara buruk berlaku....hehehehe...
then...takbir raya pon bergema di corong-corong masjid...setelah Penyimpan mohor besar Raja-Raja mengistiharkan Hari Raya...setelah tu...atekk! pon call la beberapa kekawan atekk! antaranya  kawan terbaik atekk! iaitu Qutaibah Abdul Aziz,..selain tuh...atekk! cuba call kekawan atekk! yang lain tetapi tak dapat kerana talian sibuk...dan atekk! juga try untuk call kawan atekk! yang atekk! tak pernah jumpa iaitu Nshiruddin Iskandarnie nie kawan qutai kat UITM Kuantan...selama nie chat FB je...hahahahatapi die dah tido dah malam tuh..keesokkan harinya baru la die call atekk! balik...apapon terima kasih kepada Nash cos sudi call balik...hahahaha..bila malam sikit...atekk! pon bantu mama atekk! sediakan kuih raya, iron baju,dan tugas2 lain.....bila dah siap...atekk! and my uncle asy...pergi jejalan kat bazzar, niat di hati nak cari kasut raya untuk atekk!....tapi takde...sa terpaksa pergi ke baazar yang lain....selamat ade...tu pon kebetulan jumpa...kalau tak takde la kasut raya....hehehehe....orang memang ramai dan sesak....ye la....malam raya kan...semua buat persiapan akhir raya....
esok paginya....awal2 atekk! dah bangun....tapi mandi lambat jugak...coz tunggu giliran untuk mandi...ramai....so bersiap dengan mengelabah sebab nak pg sembahyang raya....atekk! dan family atekk! pergi ke sebuah masjid berdekatan...sampai ja sana...orang2 dah solat raya dah...dalam rakaat pertama....keadaan msjid sangat sesak...kat parking lot pon ade orang sembahyang jugak...ramai sangat...dan masjid tak cukup menampung kapasiti jemaah...atekk! pon terlupa nak bawa sejadah dari rumah...so buka je la sampin songket tuk wat sejadah dan terus ikot solat....setelah solat atekk! n family gerak ke kubur arwah atok Atekk!....atekk! jarang ke kubur die....kalau tak silap...nie second time atekk pegi sejak di lahirkan...huhuhu...sebab dudk jauh kan...jarang balik Perlis....atok! atekk! meninggal since my mama umur 3 tahun lagi....dah sangat lama....
lepas tuh baru lah kami balik rumah dan makan....sepatutnya kalau mengikut sunnah...makan dahulu sebelum solat Hari Raya,,,tetapi tadi tak sempat...so solat dulu baru makan...
selepas makan...fotoshoot time...memang jadi kebiasaan setip kali balik raya kat sana..pagi raya mesty ambil gambar raya keluarga....tapi sedikit malang pada tahun ini...atok tiri atekk! tiada bersama kerana die beraya di rumah isteri pertama beliau......so kurang lengkap la gambar tuh....
selepas tuh...kami pun beramai pergi ke rumah saudara mara di sekitar perlis....malam tuh pula...atekk! dan family atekk pegi ke Alor Star...coz saudara atekk! ade wat open house....
raya kedua pula pegi Alor Star jugak beraya ke rumah kawan my Uncle...actually majlis merisik untuk pakcik atekk!....dan beraya ke beberapa rumah lain sekitar Kedah.
raya berikutnya tak banyak yang atekk! lakukan...hanya pergi ke beberapa rumah terbuka dan selebihnya dudk di rumah dan layan Facebook...tu je lah...pada hari khamis raya ke 3...atekk n my mama pergi shopping kat Padang Besar, sekitar sempadan Malaysia-Thailand....orang sangat ramai di Kompleks niaga tuh...sesak gile ar....panas pula tuh...atekkk! jalan 2 dalam kompleks tuh dan hati telah berkenan dengan sehelai jubah panjang....setelah tawar menawar..akhirnya atekk! beli jugak jubah tuh...dengan serban sekali....hehehehe...try to transform my self.....hehehe...ade la juga niat nak pakai jubah n serban....ala2 imam muda la katekan.....hehehehehe..insyaallah...
setelah dapat ape nak di beli...my mum pon dah puas shopping....so kiteorang pon balik...coz petang tu ade jemputan open house....rancangan awal atekk! n family akan bertolak balik ke johor pada hari jumaat....but something wrong happen to our car and im also cannot understand why...so perjalanan di tangguhkan ke hari sabtu....pada malam raya ke tiga...atekk! and uncle asy telah fly keluar rumah dan meraya sekitar kangar...rancangannya nak makan Char Kwey Tiaw yang paling terkenal kat kangar tuh....tapi orang terlalu sesak sampai meja pon takda...niat tu di batalkan dan kami hanya makan kat satu restaurant Western je...
pada hary jumaat pula...takda buat apa...pagi tuh cuma pegi ke ladang Kambing nenda atekk1 bagi makan dan jalan2 jap kat sungai Batu Pahat Perlis....
masa pergi tunaikan solat jumaat...Atekk! telah terserempak dengan
DYMM  Raja Perlis
DYMM TUANKU SYED SIRAJUDDIN IBNI TUANKU SYED JAMALULLAIL
...beliau solat jumaat juga di masjid yang sama....kerana rumah nenda atekk! pon takjauh dengan Istana kecil beliau...pada mulanya atekk! nampak la kereta Waja yang bernombor Istana Perlis...ingatkan kerabat die jewp....tapi memang die.....beliau seorang yang peramah dan humble....pegi memana naik kereta waja je...terbaik lah....menurut nanda atekk! die sering terserempak dengan Raja Perlis di Bandar Kangar dengan keadaan beliau seperti rakyat biasa...dan dudk di gerai kopi sambil beramah mesra dengan rakyat....sebab tu die di sayangi Rakyat Perlis....
malam tuh atekk! tak ke mana2 ,malam tu atekk duduk rumah je layan cerita kat tv....apa yang atekk! pelik...kenapa semua stesyen tv sibuk nak tayangkan filem hantu dan seram...sepertinya mereka meraikan perlepasan belenggu syaitan yang diikat pada bulan ramadhan....dan cuba menakut-nakutkan kanak2 kecil agar takut kepada
HANTU
dan bukan
TUHAN.
itu yang merosakkan minda kanak2 zaman sekarang,...dan menyebab kan mereka menjadi penakut.
atekk! pon tido la...dah takde bende nak buat.
keesokkan harinya....atekk! tak buat apa2 selain 0nline sepanjang hari.malam pula keluar fly ngan my uncle asy..malam tu nekad nak makan Char Kwey Tiaw gak....akhirnya dapat meja...dan atekk! pon order la makanan,selang beberapa minit paksu atekk! dan cousin2 atekk! pon sampai dan makan bersama...lepas makan kiteorang pegi merayau kat kuala perlis, lepak 2kat tepi pantai sambil menghirup udara laut....huhuhuhu...balik je dah lewat dan esok awal pagi dah nak bertolak balik Johor.
pada jam 5.00 pagi...atekk! dah bangun dan bersiap untuk balik ke Johor.setelah persiapan di buat....atekk! dan family bersalaman dengan nenda atekk! dan uncle2 atekk!...so sekitar jam 6.00 pagi...kami pon bertolak pulang..dengan lafaz doa...semoga selamat sampai...
ketika dalam perjalanan pulang, telah berlaku satu perkara malang yang sangat mnyusahkan atekk!...iaitu beg duit atekk! dan handfone atekk! telah hilang.kisah bermula apabila family atekk! berhenti di RnR Alor Pongsu untuk sarapan...atekk! juga turut serta...setelah atekk! membeli minuman, atekk duduk di meja bersama family atekk! dan kedua bende tuh atekk! letakkan di atas kerusi.setelah itu...atekk! terus ke tandas dan terus menaiki kereta tanpa mengingati wallet dan handfone tuh....bila sampai di Kuala Kangsar..baru sedar yang bende tuh takde....dan tertinggal di RnR tuh...perjalanan di teruskan tanpa memikirkan nasib kedua bende paling penting tu...atekk! telah kerugian 400 ringgit atas kehilangan semua tuh...
apapun...atekk! telah menghalalkan kepada sesiapa yang terjumpa wallet dan handfone tuh,,,,atekk! redha dengan ketentuan Allah.
perjalanan di teruskan dan sampai saja di seremban...kami sekeluarga berhenti makan dan menyambung perjalanan...mujur prjalanan tahun ini kami tidak terperangkap dalam kesesakkan lalulintas....kalau tak perjalanan akan menjadi lebih teruk dan lambat...
setibanya kami di Ayer Keroh Melaka...kami sekeluarga berhenti di Restoran Jejantas..sudah memang menjadi kebiasaan kalau pulang ke Johor pasti akan singgah di Restoran Jejantas...sebenarnya kami telah berjanji dengan keluarga paklang atekk! yang dalam perjalanan pulang ke kuala lumpur...jadi hanya di situ saja kami boleh berjumpa....setelah mengucapkan selamat hari raya dan menunaikan solat asar.kami menyambung perjalanan ke Johor dan setibanya di Parit Raja sekitar 8.00 malam...atekk! dan mama atekk! terus ke Balai Polis Parit Raja untuk Membuat laporan polis berhubung kehilangan Wallet dan handfone atekk!...
sekitar jam 9.00 malam kami selamat sampai ke rumah....
itulah pengalaman suka dan duka atekk! beraya di rumah Nenda atekk! di Perlis....
di sini ada beberapa gambar Haru Raya...dan beberapa gambar aktiviti sepanjang atekk! di sana...
GAMBAR HARI RAYA PERTAMA.




 uncle asy yang happening








my cousine main bunga api depan rumah,,,ahaha


 uncle asy tunggu pesanan Char Kwey Tiauw,,,,,
 char kwe tiau paling sedap kat kangar....syok siot!!!.....huhuhu




paksu syaher and my cousine nabella,,,













No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...